|
|
 |
Viktor IV,
een Amerikaan in Amsterdam
door Ad Petersen
Van 1961 tot aan zijn dood in 1986 leefde en
werkte in Amsterdam een opvallend personage, een kunstenaar die
zich Viktor IV (spreek uit 'four' op z'n Engels)
noemde.
|
Klik op afbeeldingen voor vergroting |
|
|
|
|
|
|
|
|
Amstel
Hij woonde in primitieve omstandigheden op een oud
vrachtschip, dat midden in de stad, in de Amstel bij de Blauwbrug was
afgemeerd. Het schip werd algemeen bekend doordat het overdekt was
met allerlei bouwsels, met vlaggen en wimpels, en omringd door
begroeide vlotten met daarop weer hutten en een hele menagerie van
eenden en kippen tot kleurig uitgedoste katten. Opschriften trokken
de aandacht met teksten als 'WHO NEEDS THE PACIFIC OCEAN' of 'THE
SECOND QUALITY CONSTRUCTION COMPANY', of 'THE TIME IS ALWAYS NOW'.
Van de achtersteven wapperde een Hollandse vlag met daarop in
sjabloonletters 'THANK YOU AMSTERDAM'. |
|
|
Jeugd Viktor IV, of Jack Sun,
Bulgar of Bulgar Finn (zoals hij zich later noemde) werd in 1929 in
New York City geboren als Walter Karl Glück, zoon van Europese
immigranten. Zijn vader kwam uit Duitsland, zijn moeder uit
Griekenland. Al op de lagere school was de kleine Walter erg
eigenzinnig en ongezeglijk. Hij was intelligent, maar kon geen
autoriteit verdragen. Aan een College in Florida volgde hij een
opleiding in 'Journalism and Communication' en bekwaamde hij zich in
reportage-fotografie. Met allerlei baantjes voorzag hij in zijn
levensonderhoud. Innerlijke onrust en drang naar onafhankelijkheid
dreven hem naar andere landen. Hij reisde naar Mexico en Peru,
leefde en werkte een tijd in Korea en Japan en zwierf vervolgens,
wonend in een Renault Estafette, door heel Europa. Van Spanje,
Italië en Portugal tot Nederland, Denemarken, Zweden, Engeland
en de Sovjet-Unie.
|
 |
|
|
|
|
Hij werd sterk aangetrokken door het
vrijgevochten Amsterdam, waar hij in 1961 een verblijfsvergunning
verwierf. Maar ook daar leek vaste grond onder de voeten iets te
veel voor hem. Hij leefde er op een schip, in een zelfgemaakte
omgeving, alleen door een gevaarlijk smalle loopplank verbonden met
de wal.
|
|
|
|
|
Debuut als schilder De moord
op de Amerikaanse president John F. Kennedy in november 1963 trof
hem als een donderslag. Hij realiseerde zich dat je, als fotograaf,
bij een gebeurtenis aanwezig moest zijn om je reactie vast te
leggen, maar dat er ook andere beeldende mogelijkheden waren om je
te uiten. In april 1964 maakte hij zijn eerste schilderij, een tekst
over de moord op Kennedy, in witte sjabloonletters op zwarte
ondergrond. Dit werk beschouwde hij als het begin van zijn
kunstenaarschap. Vanaf die tijd noemde hij zich Viktor IV.
|
|
|
|
'Ikons' Viktor IV's
werk bestond de eerste jaren uit talloze panelen, die hij 'Ikons'
noemde. Ze bestonden uit allerlei drijfhout dat hij uit het water
viste, droogde en vervolgens beschilderde. 'The New Amsterdam School
of Ikon Painting' noemde hij zijn werk. Het was een ware explosie
van creativiteit, bestaande uit quasi primitieve, in het hout
gekraste voorstellingen, ingehouden van kleur en altijd voorzien van
woorden in zwarte sjabloonletters, die titel of zin aan het
uitgebeelde gaven.
|
|
|
|
Inspiratie
Twee bronnen hebben Viktor
geïnspireerd in zijn kunstenaarschap: het werk en de
alternatieve levenswijze van de graficus Anton Heyboer, en - vooral
- de gedachtenwereld van de Amerikaan Henry David Thoreau, auteur
van 'Walden' en 'Civil Disobedience'. Viktor was, in tegenstelling
tot Heyboer, altijd in de stad te vinden, op zijn versierde fiets of
bakfiets, met witte baard, in het zwart gekleed en onveranderlijk op
blote voeten. Voortdurend uit op contact met mensen - bij voorkeur
jonge vrouwen - en op zoek naar materialen of onderwerpen voor zijn
werk. |
|
|
Logboekbladen Tegen 1970, na honderden 'Ikons', begon Viktor werk
op papier te maken, altijd op A4-formaat, geplakt op A3-vellen. Hij
voorzag ieder blad van een stempel met datum en het nummer van de
maand gerekend vanaf april 1964.
Het werden vele duizenden bladen, meestal met
getypte teksten (Viktor schreef graag en vlot) en voorzien van
tekeningen. De teksten bestaan uit verhalen, herinneringen,
commentaar op wat hem overkwam, anecdotes, fabels en wat hem verder
inviel. Hij noemde ze 'Logbook pages' en, ofschoon het losse bladen
waren, bundelde hij ze in mappen die hij 'boeken' noemde en titels
gaf als 'The big Fool', 'Thank you Silent Sun', 'The Post is a
perhaps', 'Who can betray the Sun' of 'The Truth always happens'.
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Bulgar Time
In de jaren '80 wierp hij zich met groot
enthousiasme op de tijdaanduiding. Hij liet horloges en klokken
maken waarop de cijfers linksom telden en de wijzers linksom
draaiden. Hij ontwierp klokken met verschillende systemen en
snelheden, ingenieus en verwarrend, die onder de firmanaam 'Bulgar
Time' in de handel kwamen. Hij was nog volop aan het werk toen hij
in 1986 verdronk in de Amstel. |
|
|
Tentoonstellingen
Het werk van Viktor IV, dat geheel in Amsterdam
ontstond, is dat van een eenling. De man en zijn werk leken te bizar
om in de kunstwereld van zijn tijd een plek te vinden. Toch gebeurde
dat. Musea, o.a. het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Van
Abbemuseum in Eindhoven, de Ny Carlsberg Glyptotek en het Louisiana
Museum in Denemarken, organiseerden tentoonstellingen, net als
galeries in binnen- en buitenland, tot in New York toe (Lefebre
Gallery). |
|
|
|
|
Ina Munck
Viktors Deense vrouw, Ina Munck, die een
grote bijdrage aan zijn werk leverde, publiceerde in 1988, samen met
Ad Petersen, een sinds lang uitverkochte monografie. Vanwege de nog
steeds bestaande belangstelling voor Viktor IV, is er in 2006, in
overleg met en instemming van Ina Munck, in Amsterdam een Stichting
Viktor IV opgericht, die zich ten doel stelt het werk meer
bekendheid te geven door exposities en publicaties en door een plek
te vinden voor zijn nagelaten werk.
|
|
|
|
Ref.: Viktor IV. Ad
Petersen & Ina Munck. Ed. Meulenhoff/Landshoff & The Second
Quality Construction Company 1988 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|