‘The Second Quality Construction
Company’
door Anne Marie
Huibregtse
|
In 1972 begonnen Viktor en Ina
een nieuwe activiteit, die ze weldra 'The Second
Quality Construction Company' noemden. Het begon klein,
maar nam al gauw wilde proporties aan. Op vlotten langs
het schip verrezen wonderbaarlijke bouwsels, drijvende
hutten met masten en afdakjes, ladders en wapperende
vlaggen als een enorme driedimensionale collage van
afgedankte materialen, terwijl er overal woorden, namen
en cijfers te zien waren en borden met teksten als
'Unnecessary' of 'Who Needs The Pacific Ocean?'.
Veel van Viktor's bouwmateriaal
bestond uit afval, dat hij op straat vond. Het was
niet uit gebrek aan geld, maar geïnspireerd door de
19e eeuwse Amerikaanse filosoof Henry David Thoreau,
dat Viktor er een sport van maakte om allerlei
afgedankt materiaal opnieuw te gebruiken voor zijn
'Second Quality Construction Company'.
Vuilniscontainers waren ook een onuitputtelijke bron
voor hem. Hij vond het ware goudmijnen, zoals hij zei
en benaderde ze soms alsof hij een bank
beroofde.
|
|
|
|
|
|
|
|
Vlotten
Als basis voor de vlotten
gebruikte Viktor boomstammen, lege olievaten en plastic
jerrycans (zoals mayonaisecontainers, die hij aantrof
bij het afval van cafétaria's). In plaats van touw om
alles aan elkaar vast te binden, gebruikte hij nylon
kousen en stropdassen, die ruim voor handen waren
tussen de restanten na afloop van de dagelijkse
Waterloopleinmarkt.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het vlottenbouwen werd niet
minder in de loop van de jaren zeventig. Ze groeiden nu
echter meer in de breedte dan in de hoogte. Het gras,
de waterplanten en struiken op de vlotten met een
steeds wisselende menagerie van katten, duiven, kippen,
eenden en soms zelfs zwanen gaven de indruk van een
idyllische drijvende tuin.
|
|
|
|
|
|
Scheepsruim
In het blokhutachtige interieur
van het schip leefde Viktor met zijn Deense
levensgezellin Elisabeth Munck, die inmiddels Ina
genoemd werd. Er lag stro op de grond en het rook er
naar teer. Het gezonde geluid van hamer en zaag, zoals
Ina het eens beschreef, en van schrijf- en naaimachine.
Rustige bezigheden, brandend vuur en muziek van
Schubert. Vanwege het gebrek aan stromend water, ging
Ina naar de toiletten van Tuschinski om haar haren te
wassen.
Als afscheidingswand dienden vier aan elkaar gebonden
Ikons, ook wel bekend als 'de Grachten panelen',
tegenwoordig in bezit van het Amsterdams Historisch
Museum.
|
|
|
|
|
|
|
|
Het buiten proporties
uitgroeiende conglomeraat van vlotten baarde opzien in
het Amsterdam van de jaren zeventig en tachtig. Menig
voorbijganger bleef geïntrigeerd op de Blauwbrug staan
kijken naar de groene oase daar beneden. Op de route
van de Amsterdamse rondvaartboten was 'The Second
Quality Construction Company' in die jaren de meest
gefotografeerde attractie.
|
|
|
|
|
|
De haven-autoriteiten van
Amsterdam maakten zo nu en dan bezwaar tegen de zich
steeds uitbreidende constructies, maar bij dreigende
conflicten was Viktor IV altijd wel voor rede vatbaar.
De ruimte die hij kreeg, waardeerde hij zo, dat
achterop zijn schip de Nederlandse vlag wapperde met de
woorden:
THANK YOU AMSTERDAM
Tegenwoordig, lang na Viktor's
dood in 1986, fungeert het schip dat inmiddels
gedeeltelijk verbouwd is, als een soort jeugdherberg
voor studenten van de Deense Architecten bond. Nog
steeds wappert dezelfde vlag achterop het
schip.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ref.: Viktor IV. Ad Petersen
& Ina Munck. Ed. Meulenhoff/Landshoff & The
Second Quality Construction Company 1988
|